Haruan Makan Anak!

Haruan makan anak, itulah salah satu peribahasa Melayu yang berkait dengan sejenis ikan air tawar ini. Saya bukanlah ingin membahas tentang peribahasa tersebut tetapi ingin menulis mengenai ikan ini. Kebetulan secara tidak sengaja saya telah menangkap beberapa ekor ikan petang tadi.

Ikan haruan adalah sejenis ikan pemangsa dalam kategori ikan-ikan. Kerana sifatnya ini maka ikan haruan menjadikan ikan-ikan kecil sebagai makanan, termasuklah anaknya sendiri. mungkin kerana inilah orang tua dulu-dulu menjadikan ikan haruan sebagai peribahasa yang disebut tadi.

Kalau pada zaman sebelum ini, ikan haruan tidaklah begitu berharga kerana tiada apa yang istimewa kerana rasanya yang tidak setanding dengan ikan-ikan lain seperti kelah, patin dan lampam di dalam kategori ikan air tawar. Namun dewasa ini, ianya semakin popular kerana dikatakan mempunyai khasiatnya yang tersendiri. Tidak hairanlah orang semakin mencari-cari untuk mendapatkan ikan haruan. Justeru, harganya kini semakin mahal berbanding dahulu.

Ikan haruan telah digunakan secara tradisional untuk menyembuhkan luka-luka dengan lebih cepat khususnya bagi wanita-wanita yang baru bersalin. Secara perubatan kampung, wanita-wanita yang masih di dalam pantang amat digalakkan memakan ikan haruan supaya kadar penyembuhan mereka daripada bersalin lebih cepat.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: